Puls Parkietu

Opracowanie z dnia - 10.02.2022
  • FORTE S.A. Informacja poufna - powzięcie informacji o możliwych konsekwencjach niewywiązania się z umowy zawartej przez podmiot zależny od Emitenta. Zarząd FABRYK MEBLI "FORTE" S.A. z siedzibą w Ostrowi Mazowieckiej (dalej Emitent lub Spółka) informuje, że podmiot zależny od Emitenta, tj. TANNE Sp. z o. o. otrzymała w dniu 7 lutego br. z Ministerstwa Rozwoju i Technologii odpowiedź na jej wniosek dotyczący niewyciągania negatywnych konsekwencji wobec TANNE Sp. z o. o. w związku z brakiem możliwości wywiązania się z umowy zawartej w dniu 16 listopada 2015 r. o udzielenie pomocy publicznej w formie dotacji celowej, w związku z realizacją inwestycji polegającej na utworzeniu zakładu płyt drewnopochodnych i mebli w Suwałkach (o czym Spółka informowała w raporcie bieżącym nr 43/2015 z 16 listopada 2015 r.). W ramach umowy TANNE sp. z o.o. otrzymała w latach 2017-2020 dotację celową w wysokości 46.059.360 zł. TANNE Sp. z o. o. w ramach umowy, zobowiązała się do zakończenia realizacji inwestycji do 31 grudnia 2023 r., utworzenia najpóźniej do dnia 31 grudnia 2023 r. 910 nowych miejsc pracy (w tym 61 dla osób z wyższym wykształceniem) oraz poniesienia do końca grudnia 2023 r. kosztów inwestycji w wysokości co najmniej 589.600.000 zł. (…) (PAP Biznes)

    Komentarz DM Banku BPS. Odpowiedź Ministerstwa Rozwoju i Technologii na prośbę Forte dotyczącą braku konieczności zwrotu dotacji jaką otrzymała spółka zależna, TANNE Sp. z o. o okazała się negatywna. Forte będzie musiał zwrócić część dotacji, jaką otrzymała na budowę zakładu produkcji płyt drewnopochodnych oraz fabryki mebli. Spółka spełniła warunek poniesienia kosztów inwestycji, jednak nie udało się osiągnąć wymaganego poziomu zatrudnienia, co wynika z niewybudowania fabryki mebli z uwagi na spadek popytu spowodowanego pandemią. Forte szacuje, że w przypadku konieczności zwrotu dotacji wraz z odsetkami dojdzie do obciążenia wyniku grupy na łączną kwotą 8,5 mln zł. W naszej ocenie, informacja ta jest istotna, potencjalna kwota zwrotu dotacji stanowi 2,5 proc. przychodów i 34 proc. zysku netto za III kwartał i może doprowadzić do spadku notowań podczas najbliższych sesji. Niemniej jednak w długim terminie nie widzimy istotnego zagrożenia z tytułu decyzji Ministerstwa na fundamenty Spółki, a te są solidne. Pierwsze 3 kwartały 2021 to systematyczne wzrosty przychodów i utrzymanie wysokiej rentowności (średnia rentowność zysku netto wyniosła 9,1 proc.). Co więcej, na koniec 2021 Forte celuje w 200 mln zł EBITDA, aczkolwiek środowisko zewnętrzne pozostaje niekorzystne – główny problem to silne wzrosty cen surowców i półproduktów oraz presja płacowa, a Spółka dysponuje ograniczonymi możliwościami przeniesienia rosnących kosztów na klienta końcowego. (Ł. Bryl)

    10.02

Zastrzeżenia prawne

Opracowanie wyraża wiedzę oraz poglądy autorów według stanu na dzień jego sporządzenia. Autorzy nie uwzględniają w opracowaniu jakichkolwiek szczególnych zamierzeń inwestycyjnych, szczególnych celów inwestycyjnych, sytuacji finansowej ani szczególnych potrzeb czy żądań potencjalnych odbiorców. Opracowanie publikowane jest w celach wyłącznie informacyjnych lub marketingowych i nie powinno być interpretowane jako (1) osobista rekomendacja, (1) porada inwestycyjna, prawna, lub innego typu, ani jako (2) zachęta do działania, inwestowania czy pozbywania się inwestycji w szczególny sposób, bądź (4) ocena lub zapewnienie opłacalności inwestycji w instrumenty finansowe objęte opracowaniem.

W szczególności opracowanie nie stanowi „badania inwestycyjnego” lub „publikacji handlowej” w rozumieniu Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy, bądź „rekomendacji” w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE.
Opracowanie zostało sporządzone z zachowaniem należytej staranności i rzetelności przy zachowaniu zasad metodologicznej poprawności na podstawie ogólnodostępnych informacji, w dniu publikacji opracowania, pozyskanych ze źródeł wiarygodnych dla Domu Maklerskiego Banku BPS S.A. Dom Maklerski Banku BPS S.A. nie gwarantuje ich kompletności, prawdziwości lub dokładności.

Dom Maklerski Banku BPS S.A. nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszego opracowania ani za ewentualne szkody poniesione w wyniku tych decyzji inwestycyj-nych. Opracowanie nie powinno być interpretowane jako oświadczenie ani gwarancja (zarówno wyraźna, jak i implikowana) w zakresie generowania zysku z tytułu prezentowanej strategii inwestycyjnej.

Dom Maklerski Banku BPS S.A., jego akcjonariusze lub pracownicy mogą posiadać długie lub krótkie pozycje powstałe w wyniku transakcji zawartych na instrumentach z rynków OTC lub innych instrumentach finanso-wych wymienionych w opracowaniu. Organem sprawującym nadzór nad działalnością Domu Maklerskiego Banku BPS S.A. jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Pięknej 20 .

Powielanie bądź publikowanie w jakiejkolwiek formie niniejszego opracowania, lub jego części, oraz wykorzystywanie materiału do własnych opracowań celem publikacji, bez pisemnej zgody Domu Maklerskiego Banku BPS S.A. jest zabronione. Niniejsze opracowanie stanowi publikację handlową i jest prawnie chronione zgodnie z Ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 2019 poz. 1231).